Wednesday, September 22, 2010

Cerita yang ingin ku kongsi iklan tv3 Raya 2010

Kebenaran di sebalik penipuan dan kebetulan. (shared)

Iklan-iklan Aidilfitri yang dipaparkan oleh sebuah saluran televisyen terkemuka Malaysia, TV3 setiap kali mendapat sambutan hangat dan komen yang memberangsangkan oleh para penonton dari segi kualiti dan mesej yang disampaikan selain daripada iklan yang dikeluarkan oleh Petronas. Hinggakan ada yang tertunggu-tunggu di kac televisyen setiap kali musim perayaan hampir tiba semata-mata untuk menunggu iklan-iklan ini disiarkan. Namun Iklan Aidilfitri 2010 tampil dengan membawakan 1001 kelainan. Apakah yang lainnya? Klip video di dalam youtube juga telah diremove.











Gambar-gambar tersebut telah memperlihatkan pelbagai sudut tentang sebuah iklan yang membawa sejuta persoalan dalam minda beberapa orang yang berfikir. Walau apa jua tafsirannya, walau apa jua pandangan terhadapnya, walau apa jua tanggapan masyarakat tentang perkara ini, kita perlu sedar yang media tidak kira dari apa jua jenis medium penyebaran maklumat sedang di'main'kan oleh sesuatu yang tiada siapa sedari. Umat Islam perlulah berwaspada tentang apa yang dihidangkan kepada mereka melalui apa jua jenis input yang luas tersebar. Kesatuan fikrah penting untuk mewujudkan perpaduan yang kuat antara umat Islam bukan sahaja di Malaysia bahkan di seluruh dunia.

Pihak media di Malaysia khususnya perlulah berhati-hati ketika menyediakan sesuatu output yang berkaitan dengan agama. Bukanlah ingin menyalahkan, tetapi sebagai peringatan. Sesuatu yang sensitif kepada umat Islam seharusnya diambil berat seberat-beratnya.

Perkayakan ilmu kita dalam mengenal agenda kafir laknatullah terhadap umat Islam. Mereka takkan berdiam diri sehingga misi yang mereka bawa tercapai. Ingatlah, Allah berfirman dalam al-Quran: "Tidak akan pernah redha orang2 Yahudi dan Nasrani kerhadap kamu sehingga kamu menuruti telunjuk mereka" (2:120).





****artikel ini diambil dri aulakalimah.blogspot.com untuk dikongsi bersama..

No comments:

Post a Comment